
چهارسوق چیست؟
چهارسوق اجتماعی است برای تجلی حرکتهای امیدبخش و نوآورانه آموزشی و تربیتی؛ و محلی برای اشتراکگذاری ایدهها و تجارب. چهارسوق در سال ۱۳۹۲ برای ارائه تجارب بومی تعلیم و تربیت در قالبی شایسته و تأثیرگذار متولد شد و اکنون کانون شکلگیری یک شبکه مردمی گسترده و اثرگذار در حوزه آموزش شده است.
چهارسوق رویدادی دورهای است که با حضور فعالان تعلیم و تربیت برگزار میشود. این رویداد شامل ارائههای کوتاه و آموزنده با موضوع تجربهها و ایدههای نو در حوزه تعلیم و تربیت است. همچنین چهارسوق، فضای تعامل میان شرکتکنندگان را فراهم میکند تا بتواند بستری برای برقراری ارتباطات موثر و کارآمد در حوزه تعلیم و تربیت باشد.
هدف چهارسوق چیست؟
«رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق» با هدف شبکهسازی، انتقال تجربیات نوآورانه بومی، تقویت انگیزههای تحولی و امید به آینده در جامعه فعالان تعلیم و تربیت از خردادماه سال ۱۳۹۲ تاکنون در حال برگزاری است.
ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت از مطالبات جدی این روزهای مردم و مسئولان است. نظام رسمی آموزش و پرورش برای دستیابی به این هدف از روشهای حاکمیتی مانند برنامهریزیهای کلان، آمادهسازی اسناد بالادستی، ارائه دستورالعملها و نظارت و ارزشیابی استاندارد استفاده میکند. چهارسوق از سوی دیگر، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت را از طریق شناخت، شبکهسازی و توانمندسازی فعالان خبره تعلیم و تربیت و تقویت امید، نشاط و نوآوری در بین عموم فعالان جامعه تعلیم و تربیت کشور دنبال میکند.
چه کسانی میتوانند در چهارسوق شرکت کنند؟
چهارسوق معتقد است، تغییر باید بهصورت عمومی و اجتماعی انجام شود تا عمیقتر، پایدارتر و مستمرتر باشد، بنابراین شرکت در چهارسوق برای عموم افراد آزاد است.
اما مخاطب خاص چهارسوق، فعالان تحولخواه تعلیم و تربیت از جمله معلمان و مربیان، مدیران و کادر مدارس، طلاب و دانشجویان علاقهمند، پژوهشگران تعلیم و تربیت و اساتید حوزه و دانشگاه، فعالان فرهنگی، مؤسسات، مدیران و کارشناسان نهادهای تعلیم و تربیتی، اهالی رسانه و حتی دانشآموزان و والدین دغدغهمند در حوزه تعلیم و تربیت هستند.
چهارسوق دوازدهم
دوازدهمین «رویداد نوآوریهای آموزشی چهارسوق» با توجه به شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
زمان و جزئیات دقیق برگزاری رویداد چهارسوق دوازدهم به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنرانیهای نقشآفرینان حوزه تعلیم و تربیت در قالب ویدئوهای ضبط شده، پرسش و پاسخ در بسترهای تعاملی مجازی، فعالیتهای شبکهساز و پنلهای تخصصی با موضوعات و مسائل روز تعلیم و تربیت، بخشی از برنامههای رویداد دوازدهم چهارسوق است.
با وارد کردن مشخصات خود در فرم پیش ثبت نام می توانید از تخفیف ۴۰ درصدی جهت شرکت در دوازدهمین رویداد چهارسوق بهرهمند شوید.
معرفی سخنرانان
این لیست در حال به روز رسانی است …


عنوان سخنرانی
گاهی چیزهای معمولی هم شگفت انگیزند!
درباره سخنران
مرضیه هزاره
- ۱۲ سال سابقه تدریس در مناطق محروم
- کسب عنوان معلم نمونه از شورای مدارس خودگردان افغانستان از طرف معاونت ریاست جمهوری آقای محقق
- راهنمای علمی چهارمین مسابقات دانشآموزی بین المللی نور
- معلم راهنما برای کسب مقام سوم از بین ۱۸۳ داستان ارسال شده از سراسر دنیا در اولین دوره مسابقات داستان نویسی شهرزاد و سیمرغ
- مربی و راهنمای علمی دانشآموزان افغانستان و کسب رتبه اول و سوم تیمی در چهاردهمین دوره جشنواره پروژه ملی دانشآموزی تبیان، اولین بار توسط دانشآموزان افغان
- معلم راهنما برای برگزاری اولین و دومین دورههای جشنواره دستاوردهای علمی پژوهشی دانشآموزان اتباع خارجه در قم
معرفی سخنرانی
این سخنرانی دغدغههای یک معلم افغانستانی و تلاشهای او را برای نشان دادن دنیای بزرگتر و متفاوتتر از آنچه که تا به حال دانشآموزان افغان دیدهاند به تصویر میکشد. او در تلاش است که از طریق شرکت دانشآموزان در مسابقات ملی و بینالمللی آنها را با پیروزی، آرامش و دیدهشدن روبهرو کند.


عنوان سخنرانی
مربی مطمئن در راهبردی زیرکانه
درباره سخنران
اردوان مجیدی
- پژوهشگر و معمار سیستم در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی
- طراح رویکرد مدرسهای و معماری برنامه درسی حکمت
- پژوهشگر و معمار در حوزه معماری نظامهای نهادی اجتماعی، سازمانی و نرم افزاری
معرفی سخنرانی
وقتی مربی به جای بچهها فکر میکند و با تمام جزئیاتِ از قبل پیشبینیشده، مرحله به مرحله طبق برنامه و مطالب کتاب درسی، جلو میرود، بهتر عمل میکند؟ یا وقتی فقط در نقش یک رهبر ظاهر میشود، و با آرامش و در عین حال زیرکی، بچهها را درگیر خود یادگیری میکند، مطالب را بر اساس شرایط پیش آمده با آرامش تحلیل میکند، و از میزان درگیر شدن بچهها و صحبتهایشان، برای تعیین مسیر بعدی بحث استفاده میکند؟
در این سخنرانی، فقط به یکی از ابعاد ماجرای مربیگری زیرکانه، وارد میشویم: ارزشیابی زیرکانه. با توجه به درگیر شدن همهمان در فضای فناوری در شرایط کرونا، ادامه بحث را از منظر توسعه فناوری دنبال میکنیم.
این سخنرانی هم برای مربیانی که دوست دارند مشی زیرکانهای را در مربیگری با طمانینه دنبال کنند و هم برای توسعه دهندگان سکوهای نرمافزاری آموزشی، نکات جذاب، جدید و نوآورانهای را در بر دارد.


عنوان سخنرانی
مدرسهای در جنوب لبنان
درباره سخنران
سیدهرباب صدر
- رئیس هیئت مدیره مؤسسات امام صدر
- رئیس هیئت مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر
- کارشناسی ادبیات، کارشناسی ارشد و دکتری فلسفه دانشگاه لبنان
معرفی سخنرانی
به اعتقاد امام موسی صدر رابطه مستقیمی میان محرومیت فرهنگی و اقتصادی وجود دارد و این دو بسیار در مسائل فکری و اخلاقی مؤثرند. به همین دلیل او کوشید برنامهای برای گروههایی که بیش از همه به حاشیه رانده شدهاند، بچیند. هدف درازمدت امام صدر به طور کلی، ارتقا و احیای همۀ جامعه به ویژه تقویت نقش زن برای تربیت نسلهایی صالح و ایمن از جهل و فقر بود. پس از ربودن امام موسی صدر، سیده رباب صدر، رسالت برادر را با عزم و پافشاری بر رسیدگی به محرومان و نیازمندان جامعه و بازگرداندن آنان به متن جامعه و زندگی ادامه داد. از جمله مدرسه رحاب الزهرا (س) در سال ۱۹۸۵ برای دختران سنین ۵ ساله تا پیش از دانشگاه تاسیس شد. در این سخنرانی، خانم صدر از وضعیت این مدرسه برایمان خواهند گفت.


عنوان سخنرانی
شبکهسازی قصه خوانی
درباره سخنران
اسماعیل آذری نژاد
- کارشناسی جامعهشناسی و کارشناسی ارشد عرفان
- استاد حوزه علمیه شهر دهدشت
معرفی سخنرانی
هر کدام از ما یک قصهخوان هستیم. قصه خوانی میتواند ما را به رویاها، به زندگی واقعی، به آسمان و کهکشانها و حتی در دل و ذهن آدمها ببرد.
اما شاید یک بچهای در این روزها نتواند قصه بخواند و غصه بخورد و با خودش بگوید ای کاش من هم سواد داشتم و میتوانستم قصه بخوانم، کاش من هم پول داشتم و میتوانستم کتاب بخرم. کاش یک نفر بود که برایم قصه بخواند.
ما با دوستانمان یک شبکه خیلی بزرگ درست کردهایم تا صدای قصههایمان به همه بچههای مهربان دنیا برسد. فقط کافیست صدایمان کنید!


عنوان سخنرانی
جامعه جنسی شده و افول عشق!
درباره سخنران
سیدکمیل حسینی
- دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه
- مدیرعامل و عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری تحقیقاتی آرمانا
- مولف کتاب آخ جون که من منم!! در حوزه تربیت جنسی و عاطفی
معرفی سخنرانی
همه ما تجربه گرسنگی را داریم، تجربه رستوران گردی را، تجربه تست پیشغذا و دسر و سوپ و فستفود و انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را، و بالتبع همهمان تجربههای بسیاری داریم از رژیمهای غذایی، مشاورهها، ثبتنام در باشگاههای ورزشی، پیادهرویها و …
خوردن یک “نیاز” است. “خوردن، آشامیدن، استراحت، تفریح، احترام و عشق …”، همه انسانها نیازهایی دارند و مگر نه اینکه پاسخی برای همه نیازهای بشر در ذات و نهاد طبیعت و اندیشه آدمی و جهان وجود دارد.
در این سخنرانی قصد داریم مشتهای کوچک ستایشمان را باز کنیم و ترسهای مچاله شده را بزداییم از قلبهای کودکانمان و قطره قطره عشق و آگاهی بچکانیم پای لبخندهایشان.


عنوان سخنرانی
از آ و ب کلاسیک تا آ و ب سازندهگرا
درباره سخنران
سارا سلیمی نمین
- دکترای مهندسی مکانیک، گرایش نوآوری نظامیافته، دانشگاه پلیتکنیک میلان ایتالیا
- مدیر و موسس مدرسه و مرکز نوآوری آب و آینه
- پژوهشگر شناخت طراحی و حل مسئله ابداعی
- مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه خلاقیت و نوآوری در سالهای ۸۷ و ۸۸
- مشاور شبکه ۴ و شبکه آموزش سیما در حوزه آموزش کودک در سالهای ۸۹ تا ۹۲
- مدیر پروژه طراحی سند نظام خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش
معرفی سخنرانی
این سخنرانی در قالب روایت یک داستان پیش میرود. راوی داستان، به نمایندگی از استارتاپ «آ.و.ب»، داستان خود را ارائه میکند. استارتاپ «آ.و.ب»، یک استارتاپ آموزشی در حوزه یاددهی ـ یادگیری ادبیات فارسی برای دورههای ابتدایی اول و دوم است.
سخنرانی شامل دو بخش است. در بخش اول، با راوی داستان و اثر تجربیات او در شکلگیری شخصیت علمی و حرفهای او آشنا میشویم. در بخش دوم، با بخشی از پشت پرده طراحی علمی استارتاپ آ و ب در فراهم کردن شرایط یادگیری سازندهگرا در فارسی اول دبستان، در ترکیبی از قصه و بازی فکری، آشنا میشویم.


عنوان سخنرانی
رسانه و تعلیم و تربیت
درباره سخنران
حمید اسکندری
- تهیهکننده و مجری برنامه تلویزیونی مدرسه ایران
معرفی سخنرانی
اگر نهاد تعلیم و تربیت و مدرسه به صورت فعال با رسانه مواجه شود، آن وقت آموزش و پرورش و زیرمجموعههاش به عنوان یک تولیدکننده فعال میتوانند در رسانه حضور داشته باشند. در نتیجه موضوعات مختلفی که به نظر نهاد آموزش و پرورش مهم است و میتواند اهداف نهایی پرورش یک انسان کامل را تأمین کند به موضوعات چالشی و بحثهای جدی رسانهها تبدیل خواهد شد.
در این ارائه، حمید اسکندری از تجربه خودش در ساخت برنامه مدرسه ایران در مورد یک آسیب در اهالی تعلیم و تربیت میگوید و آن اینکه اهالی تعلیم و تربیت فهم درستی از رسانه ندارند، برای مقاصد مختلف از جمله برای محقق کردن اهداف تعلیم و تربیت.


عنوان سخنرانی
بازاندیشی سن سوادآموزی کودکان
درباره سخنران
فرزانه شهرتاش
- نویسنده، پژوهشگر، مترجم، ویراستار و ناشر ۸۰ اثر در حوزه آموزش کودکان
- منشی شاخه رسمی فلسفه برای کودکان در آسیا و اقیانوسیه
- ناشر و مدیر انتشارات آموزشی شهرتاش از سال ۸۰ تا کنون
- دکتری تعلیم و تربیت اخلاقی، شاخه فلسفه برای کودکان، دانشگاه ملی جیونگ سانگ کره جنوبی
معرفی سخنرانی
در چهارسوق آخرین سال قرن، خانم شهرتاش از یافتههای خود پیرامون سن مناسب برای شروع سوادآموزی خواهند گفت. یافتههایی که از نگاه ایشان آنقدر با اهمیت و ارزشمند بود که ارزشش را داشت جانی بر کف گرفته شود و در ایام شیوع کرونا، با وجود همه مشکلات به میدان بیایند تا آنها را به گوش کسانی که باید برسانند.
اهالی آموزش همواره نام ایشان را گره خورده به نام کودکان شنیدهاند. کودک،تفکر و فلسفه…، تسهیلگر تمامی تسهیلگرانی که در نقطهای به نام کودک با ایشان اشتراک دغدغهمندانهای داشتهاند.
باشد که در آیندهای نه چندان دور، اهالی آموزش هنگام ورق زدن صفحات تاریخ چهارسوق، در آخرین سال از قرن چهاردهم هجری لبخندی از جنس رضایت بر لبهایشان بنشیند و تصویب طرح تغییر سن سواد آموزی کودکان را در دلشان جشن بگیرند و یادشان بیاید یک روز خانم شهرتاش در چهارسوق به نمایندگی همه کودکان چهارساله فریاد زد : من میخواهم و میتوانم پس میخوانم .


عنوان سخنرانی
اردوهای ماجرا محور
درباره سخنران
میرحامد تقدیری
- مدیر کل مجموعه مدارس صدرا
- مدیر موسسه آسمان انتظار
- درس خارج حوزه و دکتری تاریخ تشیع و مدرس حوزه
- مولف مجموعه کتب «اردو ماجرای من است»
معرفی سخنرانی
یکی از خلأهای موجود در فرآیندهای تربیتی داده محور بودن آموزشهاست. از تاثیرگذارترین قالبها برای فعالیتهای تربیتی، استفاده از اردوهای هدفمند برای تقویت جسارت عمل در مخاطب و آشنا ساختن او با میدانهای عملیاتی است. در این سخنرانی آقای تقدیری مدیر مجموعه مدارس صدرا از تجربههای برگزاری اردوهای ماجرا محور برای دانشآموزان دختر و پسر این مجموعه روایتهای جالب و درخور تاملی را بیان میکنند.


عنوان سخنرانی
کرونا فرصتی برای تغییر الگوی آموزش
درباره سخنران
سیداحمد رحیمی
- دکتری نظامهای آموزشی و تکنولوژیهای یادگیری. دانشگاه ایالتی فلوریدا، آمریکا.
- کارشناس ارشد سنجش و آمار در آموزش. دانشگاه ایالتی فلوریدا، آمریکا.
- کارشناس ارشد سیستمهای چند رسانهای (آموزش الکترونیک)، دانشگاه مالتیمدیا، مالزی
- مشاور طراحی سنجش خلاقیت در آزمون بینالمللی PISA
- دستیار تدریس برتر در دانشگاه ایالتی فلوریدا در سال تحصیلی ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷
معرفی سخنرانی
در این ارائه کوتاه، سیداحمد رحیمی، در مورد تبدیل کرونا از یک تهدید به یک فرصت برای تغییر الگوی آموزش در ایران سخن خواهد گفت. برای این تغییر الگو نیاز به فعالیتهای بالا به پایین و پایین به بالا احساس میشود. آقای رحیمی در مورد پروژهای که در اوایل شیوع ویروس کرونا به همراه چند تن از متخصصین رشتههای مرتبط با یادگیری در ایران شروع کرد با شما سخن خواهد گفت. با الهام گرفتن از گروههای مختلف متخصص آموزشی در دنیا، او تصمیم گرفت تا در شرایط کنونی برای کمک به معلمین در ایران تیمی را تشکیل دهد و برای آنها بستهای طراحی کنند تحت عنوان بسته کمکهای اولیه برای تدریس اورژانسی از راه دور در دوران شیوع ویروس کرونا (شامل چهار بخش اصلی نکات کلیدی، ابزار مفید، فیلمهای آموزشی برای معلمین و چکلیستهای مورد نیاز). بعد از یک مقدمه کوتاه در مورد پاندمی کووید۱۹ و اثرات مخرب آن بر آموزش روند کار گروه تدریس اورژانسی را در ماههای گذشته ارائه خواهد داد و اهداف آینده این گروه را برای شما بیان خواهد کرد.


عنوان سخنرانی
الگوی نوین آموزش علوم انسانی در مدرسه
درباره سخنران
سیدمحمدحسین راحمی
- مسئول واحد پژوهش و توسعه و طراح برنامه درسی مرکز تخصصی آموزش علوم انسانی فائزون
معرفی سخنرانی
رشته علوم انسانی، رشتهای که معمولا گفته میشود دانشآموزانی باید به این رشته بروند که خوب بتوانند حفظ کنند و انبوهی از مطالب حفظی را به خاطر بسپارند. در این سخنرانی، آقای راحمی مسئول واحد پژوهش و توسعه و طراح برنامه درسی مرکز تخصصی آموزش علوم انسانی فائزون روشهای نوینی را که در آموزش علوم انسانی به کار بستهاند را معرفی می کنند. این مدرسه با تکیه بر همین برنامهریزی درسی متفاوت و موفق توانسته است علاوه بر تربیت دانشآموزان تراز علوم انسانی، خروجیهای فوقالعادهای در کنکور سراسری داشته باشد. در این سخنرانی شما با نگاه جدید و متفاوتی نسبت به برنامهریزی درسی و پیادهسازی آن در مدارس آشنا خواهید شد.


عنوان سخنرانی
مدارس بینالملل
درباره سخنران
مهدی فیاضی
- کارشناس فرهنگی و آموزشی بینالملل
معرفی سخنرانی
کشورهای بزرگ در خارج از مرزهای خودشان برای تربيت سرمایه انسانی پيشران جامعه و کنشگران اجتماعی، یک چرخهی تربيت نيروی انسانی را قرار دادهاند که انتهای آن چرخه، دانشگاهها و دولتمردان و ابتدای آن مدارس است.
در این سخنرانی آقای فیاضی نویسنده کتاب مدارس بینالملل از نتیجه پژوهشهای میدانی مستند از کشورهای دیگر میگوید و سیاستگذاریهایی که کشورهای قدرتمند در حوزه آموزش و مدارس دارند را تبیین میکند.

تماس با ما: ۰۲۱۶۶۹۵۶۲۱۳