دوازدهمین رویداد نوآوری آموزشی چهارسوق

چهارسوق اجتماعی برای تجلی حرکت‌های امیدبخش و نوآورانه و محلی برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجارب آموزشی و تربیتی است. چهارسوق یک گردهمایی اثرگذار برای ارتباط اهالی تعلیم و تربیت با یکدیگر و گفتن و شنیدن در مورد تجربیات فعالان این حوزه است. رویداد چهارسوق، فضای گفتگو و شبکه‌سازی میان شرکت‌کنندگان را فراهم می‌کند تا بتواند بستری برای برقراری ارتباطات موثر و کارآمد در حوزه تعلیم و تربیت باشد. هم‌چنین این رویداد شامل  سخنرانی‌های کوتاه و آموزنده با موضوع تجربه‌ها و ایده‌های نوآورانه و بومی در حوزه تعلیم و تربیت  است.

«رویداد نوآوری‌های آموزشی چهارسوق»  با هدف شبکه‌سازی، انتقال تجربیات نوآورانه بومی، تقویت انگیزه‌های تحولی و امید به آینده در جامعه فعالان تعلیم و تربیت در خردادماه سال ۱۳۹۲ شکل گرفته و تاکنون یازده دوره از آن برگزار شده است.

  • شبکه سازی : شبکه‌سازی میان فعالان تعلیم و تربیت یکی از مهم‌ترین اهداف چهارسوق است. در واقع مهم‌ترین کارکرد جامعه چهارسوق برقراری شناخت و ارتباط میان فعالان تعلیم و تربیت به منظور توان‌مندشدن و هم‌افزاشدن اعضای این جامعه است. 
  • تجربیات نوآورانه بومی : بسیاری از معلمان از روش‌های نوآورانه و جذاب برای ارائه آموزش‌های خود استفاده می‌کنند، مجموعه‌های نوپا، با نوآوری‌های جذاب روش‌های تربیت و یادگیری را کارآمدتر کرده‌اند، پژوهش‌گران و متفکرینِ دغدغه‌مند، به دنبال یافتن پاسخ‌های مؤثر برای مسائل نظام تعلیم و تربیت هستند .
  • ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت از مطالبات جدی این روزهای مردم و مسئولان است. چهارسوق از سوی دیگر، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت را از طریق شناخت، شبکه‌سازی و توان‌مندسازی فعالان خبره تعلیم و تربیت و تقویت امید، نشاط و نوآوری در بین عموم فعالان جامعه تعلیم و تربیت کشور دنبال می‌کند.
  • چهارسوق در حال حرکت به‌سوی شکل‌دهی جامعه فعالان تحول‌خواه تعلیم و تربیت است. جامعه چهارسوق از اعضای حقیقی و حقوقی متنوعی تشکیل خواهد شد که دغدغه مشترک‌شان، تحول‌خواهی بومی در نظام تعلیم و تربیت است. این حرکت طی سال‌های گذشته به‌صورت مستمر پیش‌رفته و به یاری خداوند در آینده نیز رشد طبیعی و تدریجی خود را خواهد داشت.

دوازدهمین «رویداد نوآوری‌های آموزشی چهارسوق» با توجه به شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 

سخنرانی‌ نقش‌آفرینان حوزه تعلیم و تربیت در قالب ویدئوهای ضبط شده، پرسش و پاسخ در بسترهای تعاملی مجازی، فعالیت‌های شبکه‌ساز و پنل‌های تخصصی با موضوعات و مسائل روز تعلیم و تربیت، بخشی از برنامه‌های رویداد دوازدهم چهارسوق است.

شبکه‌سازی در رویداد چهارسوق دوازدهم به شکلی حرفه‌ای‌ و موثرتر از رویدادهای گذشته برگزار خواهد شد و تلاش خواهد شد افراد با علایق مشترک امکان ارتباط با یکدیگر را پیدا کنند. به یاری خدا،‌ شبکه‌سازی چهارسوق دوازدهم یکی از آورده‌های ارزش‌مند این رویداد برای شرکت‌کنندگان و یکی از دستاوردهای این رویداد برای نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.

  • ثبت‌نام
  • افتتاحیه رویداد
  • دریافت ویدئوی سخنرانی‌ها
  • جلسات پرسش و پاسخ
  • فعالیت‌های متنوع مجازی شبکه‌سازی
  • نشست‌هایی با موضوعات و مسائل روز تعلیم و تربیت
  • اختتامیه رویداد

شبکه‌سازی به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین اقداماتی که برای تشکیل و استمرار یک جامعه مورد نیاز است، به‌عنوان فعالیت محوری رویداد چهارسوق مورد توجه قرار دارد.

شبکه سازی در رویداد چهارسوق دوازدهم قبل، حین و بعد از رویداد ادامه خواهد داشت. در شبکه سازی قبل از رویداد افراد می‌توانند با متخصصان و علاقه‌مندان حیطه تعلیم و تربیت در استانشان ارتباط برقرار کنند و به بررسی مسائل بپردازند. این امر با تشکیل اتاق‌های مربوط به هر استان و با حضور مسئولین آن استان محقق خواهد شد. شرکت‌کنندگان در حین رویداد می‌توانند با حضور در اتاق‌هایی با موضوعات تخصصی با علاقه‌مندان به بحث و گفتگو پرداخته و با متخصصان آن حوزه ارتباط برقرار کنند. در برنامه رویداد، هر روز، زمانی حدود یک ساعت به فعالیت شبکه‌سازی اختصاص یافته است.

شرکت کنندگان می توانند علاوه بر مشاهده ویدئوی مربوط به هر سخنرانی در جلسات پرسش و پاسخ مربوط به هر کدام شرکت کنند. در طول هر روز چهار جلسه پرسش و پاسخ با حضور سخنران برگزار خواهد شد. علاقه مندان می توانند قبل از شروع جلسات سوالات خود را در زمینه موضوع سخنرانی از طریق شبکه های اجتماعی، تماس با دبیرخانه یا درج در زیر ویدئوی مربوط به هر سخنرانی ارسال کنند. لازم به ذکر است كه این جلسات به صورت دو به دو همزمان برگزار خواهند شد و علاقه مندان می توانند بر حسب موضوع مورد نظر در دو جلسه از این چهار جلسه شرکت کنند.

یکی از اجزای دوازدهمین رویداد نوآوری‌های آموزشی چهارسوق، به بررسی وضعیت کودکان مهاجر و آینده پژوهی آموزش در ایران پرداخته خواهد شد. در هر یک از این نشست ها متشکل از صاحبنظران، خبرگان و کارشناسان حیطه موضوعی تعیین شده می باشند که به بررسی زوایای علمی سخنرانی های ارائه شده و ایجاد فرصت های ارزشمند برای مباحثه و بحث های عمیق و کارشناسی در حوزه های مرتبط می پردازند. 

از آ و ب کلاسیک تا آ و ب سازنده‌گرا


سارا سلیمی نمین

  • دکترای مهندسی مکانیک، گرایش نوآوری نظام‌یافته، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ایتالیا
  • مدیر و موسس مدرسه و مرکز نوآوری آب و آینه
  • مشاور شبکه ۴ و شبکه آموزش سیما در حوزه آموزش کودک در سال‌های ۸۹ تا ۹۲

این سخنرانی در قالب روایت یک داستان پیش می‌رود. راوی داستان، به نمایندگی از استارتاپ «آ.و.ب»، داستان خود را ارائه می‌کند.
استارتاپ «آ.و.ب»، یک استارتاپ آموزشی در حوزه یاددهی ـ یادگیری ادبیات فارسی برای دوره‌های ابتدایی اول و دوم است. 

سخنرانی شامل دو بخش است. در بخش اول، با راوی داستان و اثر تجربیات او در شکل‌گیری شخصیت علمی و حرفه‌ای او آشنا می‌شویم و در بخش دوم، با بخشی از پشت پرده طراحی علمی استارتاپ آ.و.ب آشنا می شویم که در فراهم کردن شرایط یادگیری سازنده‌گرا ،در فارسی اول دبستان، از قصه و بازی فکری استفاده کرده اند.

گاهی چیزهای معمولی هم شگفت انگیزند!


مرضیه هزاره

  • کسب عنوان معلم نمونه از شورای مدارس خودگردان افغانستان از طرف معاونت ریاست جمهوری آقای محقق
  • مربی و راهنمای علمی دانش‌آموزان افغانستان و کسب رتبه اول و سوم تیمی در چهاردهمین دوره جشنواره پروژه ملی دانش‌آموزی تبیان، اولین بار توسط دانش‌آموزان افغان

این سخنرانی دغدغه‌های یک معلم افغانستانی و تلاش‌های وی را برای نشان دادن دنیای بزرگ‌تر و متفاوت‌تر از آنچه که تا به حال دانش‌آموزان افغانی دیده‌اند به تصویر می‌کشد. او در تلاش است که از طریق شرکت دانش‌آموزان در مسابقات ملی و بین‌المللی آن‌ها را با پیروزی، آرامش و دیده‌شدن روبه‌رو کند.

مربی مطمئن در راهبردی زیرکانه؛ بکارگیری آزمون‌های زیرک در ویژه‌گرائی ارزشیابی و کمک به نقش رهبری مربی!


اردوان مجیدی

  • پژوهشگر و معمار سیستم در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی
  • طراح رویکرد مدرسه‌ای و معماری برنامه درسی حکمت

وقتی مربی به جای بچه‌ها فکر می‌کند و با تمام جزئیاتِ از قبل پیش بینی شده، مرحله به مرحله طبق برنامه و مطالب کتاب درسی، جلو می‌رود، بهتر عمل می‌کند؟ یا وقتی فقط در نقش یک رهبر ظاهر می‌شود، و با آرامش و در عین حال زیرکی، بچه‌ها را درگیر خود یادگیری می‌کند، مطالب را بر اساس شرایط پیش آمده با آرامش تحلیل می‌کند، و از میزان درگیر شدن بچه‌ها و صحبت‌هایشان، برای تعیین مسیر بعدی بحث استفاده می‌کند؟

در این سخنرانی، فقط به یکی از ابعاد ماجرای مربی‌گری زیرکانه، وارد می شود: ارزشیابی زیرکانه. با توجه به درگیر شدن همه‌مان در فضای فناوری در شرایط کرونا، ادامه بحث را از منظر توسعه فناوری دنبال می‌کند.

این سخنرانی هم برای مربیانی که دوست دارند مشی زیرکانه‌ای را در مربی‌گری با طمانینه دنبال کنند، و هم برای توسعه دهندگان سکوهای نرم افزاری آموزشی، نکات جذاب، جدید و نوآورانه‌ای را در بر دارد؛ ان شاء الله. 

شبکه‌سازی قصه‌خوانی


اسماعیل آذری‌نژاد

  • کارشناسی جامعه‌شناسی  و کارشناسی ارشد عرفان
  • استاد حوزه علمیه شهر دهدشت

هر کدام از ما یک قصه‌خوان هستیم. قصه خوانی می‌تواند ما را به رویاها، به زندگی واقعی، به آسمان و کهکشان‌ها و حتی در دل و ذهن آدم‌ها ببرد.

اما شاید یک بچه‌ای در این روزها نتواند قصه بخواند و غصه بخورد و با خودش بگوید ای کاش من هم سواد داشتم و می‌توانستم قصه بخوانم، کاش من هم پول داشتم و می‌توانستم کتاب بخرم. کاش یک نفر بود که برایم قصه بخواند.

این سخنرانی یک شبکه خیلی بزرگ را معرفی میکند که در تلاش اند تا صدای قصه‌هایشان را به همه بچه‌های مهربان دنیا برسانند. فقط کافیست صدایشان کنید‍!

جامعه جنسی شده و افول عشق


سید کمیل حسینی

  • دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه
  •  مدیرعامل و عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری تحقیقاتی آرمانا
  • مولف کتاب آخ جون که من منم!! در حوزه تربیت جنسی و عاطفی 

همه ما تجربه گرسنگی را داریم، تجربه رستوران گردی را، تجربه تست پیش‌غذا و دسر و سوپ و فست‌فود و انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را، و بالتبع همه‌مان تجربه‌های بسیاری داریم از رژیم‌های غذایی، مشاوره‌ها، ثبت‌نام در باشگاه‌های ورزشی، پیاده‌روی‌ها و …

خوردن یک “نیاز” است. “خوردن، آشامیدن، استراحت، تفریح، احترام و عشق …”، همه انسان‌ها نیازهایی دارند و مگر نه اینکه پاسخی برای همه نیازهای بشر در ذات و نهاد طبیعت و اندیشه آدمی و جهان وجود دارد.

این سخنرانی قصد دارد مشت‌های کوچک ستایشتان را باز کند و ترس‌های مچاله شده را بزداید از قلب‌های کودکانمان و قطره قطره عشق و آگاهی بچکاند پای لبخندهایشان.

بازاندیشی سن سوادآموزی کودکان


فرزانه شهرتاش

  • نویسنده، پژوهشگر، مترجم، ویراستار و  ناشر ۸۰  اثر در حوزه آموزش کودکان
  • منشی شاخه رسمی فلسفه برای کودکان در آسیا و اقیانوسیه
  • ناشر و مدیر انتشارات آموزشی شهرتاش از  سال ۸۰ تا کنون
  • دکتری تعلیم و تربیت اخلاقی، شاخه فلسفه برای کودکان، دانشگاه ملی جیونگ سانگ کره جنوبی

در چهارسوق آخرین سال قرن، خانم شهرتاش از یافته‌های خود پیرامون سن مناسب برای شروع سوادآموزی 

خواهند گفت. یافته‌هایی که از نگاه ایشان آنقدر با اهمیت و ارزشمند بود که ارزشش را داشت جانی بر کف گرفته شود و در ایام شیوع کرونا، با وجود همه مشکلات به میدان بیایند تا آن‌ها را به گوش کسانی که باید ،برسانند.

اهالی آموزش همواره نام ایشان را گره خورده به نام کودکان شنیده‌اند. کودک،تفکر و فلسفه…، تسهیلگر تمامی تسهیلگرانی که در نقطه‌ای به نام کودک با ایشان اشتراک دغدغه‌مندانه‌ای داشته‌اند.

باشد که در آینده‌ای نه چندان دور، اهالی آموزش هنگام ورق زدن صفحات تاریخ چهارسوق، در آخرین سال از قرن چهاردهم هجری لبخندی از جنس رضایت بر لب‌هایشان بنشیند و تصویب طرح تغییر سن سواد آموزی کودکان را در دلشان جشن بگیرند و یادشان بیاید یک روز خانم شهرتاش در چهارسوق به نمایندگی همه کودکان چهارساله فریاد زد : من می‌خواهم و می‌توانم پس می‌خوانم .

از یک ایده خام تا یک تجربه کار گروهی موفق:‌ گروه تدریس اورژانسی.


سید احمد راحمی

  • دکتری نظام‌های آموزشی و تکنولوژی‌های یادگیری. دانشگاه ایالتی فلوریدا، آمریکا. 
  • کارشناس ارشد سنجش و آمار در آموزش. دانشگاه ایالتی فلوریدا، آمریکا.
  • کارشناس ارشد سیستم‌های چند رسانه‌ای (آموزش الکترونیک)، دانشگاه مالتی‌مدیا،‌ مالزی
  • مشاور طراحی سنجش خلاقیت در آزمون بین‌المللی PISA
  • دستیار تدریس برتر در دانشگاه ایالتی فلوریدا در سال تحصیلی ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷

در این ارائه، دکتر سیداحمد رحیمی،‌ در مورد پروژه‌ای که در اوایل شیوع ویروس کرونا به همراه چند تن از متخصصین رشته‌های مرتبط با یادگیری شروع کرده است با شما سخن خواهد گفت. 

با الهام گرفتن از گروه‌های مختلف متخصص آموزشی در دنیا، او تصمیم گرفت تا در شرایط کنونی برای کمک به معلمین در ایران، تیمی را تشکیل دهد و برای آن‌ها بسته‌ای طراحی کنند تحت عنوان بسته کمک‌های اولیه برای تدریس اورژانسی از راه دور در دوران شیوع ویروس کرونا

بعد از یک مقدمه کوتاه در مورد پاندمی کووید۱۹ و اثرات مخرب آن بر آموزش، او از روند فعالیت‌های گروه تدریس اورژانسی خواهد گفت و اهداف آینده این گروه را برای شما بیان خواهد کرد. 

مدرسه‌ای در جنوب لبنان


سیده‌رباب صدر

  • رئیس هیئت مدیره مؤسسات امام صدر
  • رئیس هیئت مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر
  • کارشناسی ادبیات، کارشناسی ارشد و دکتری فلسفه دانشگاه لبنان

به اعتقاد امام موسی صدر رابطه مستقیمی میان محرومیت فرهنگی و اقتصادی وجود دارد و این دو بسیار در مسائل فکری و اخلاقی مؤثرند. به همین دلیل او کوشید برنامه‌ای برای گروه‌هایی که بیش از همه به حاشیه رانده شده‌اند، بچیند. هدف درازمدت امام صدر به طور کلی، ارتقا و احیای همۀ جامعه به ویژه تقویت نقش زن برای تربیت نسل‌هایی صالح و ایمن از جهل و فقر بود.

پس از ربودن امام موسی صدر، سیده رباب صدر، رسالت برادر را با عزم و پافشاری بر رسیدگی به محرومان و نیازمندان جامعه و بازگرداندن آنان به متن جامعه و زندگی ادامه داد. از جمله مدرسه رحاب الزهرا (س) در سال ۱۹۸۵ برای دختران سنین ۵ ساله تا پیش از دانشگاه تاسیس شد. در این سخنرانی، خانم صدر از وضعیت این مدرسه برایمان خواهند گفت.

رسانه و تعلیم و تربیت


حمید اسکندری

  • تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی مدرسه ایران

اگر نهاد تعلیم و تربیت و مدرسه به صورت فعال با رسانه مواجه شود، آن وقت آموزش و پرورش و زیرمجموعه‌هاش به عنوان یک تولیدکننده فعال ‌می‌توانند در رسانه حضور داشته باشند. در نتیجه موضوعات مختلفی که به نظر نهاد آموزش و پرورش مهم است و می‌تواند اهداف نهایی پرورش یک انسان کامل را تأمین کند به موضوعات چالشی و بحث‌های جدی رسانه‌ها تبدیل خواهد شد.

در این ارائه، حمید اسکندری از تجربه خودش در ساخت برنامه مدرسه ایران در مورد یک آسیب در اهالی تعلیم و تربیت می‌گوید و آن اینکه اهالی تعلیم و تربیت فهم درستی از رسانه ندارند، برای مقاصد مختلف از جمله برای محقق کردن اهداف تعلیم و تربیت.

اردوهای ماجرا محور


میرحامد تقدیری

  • مدیر کل مجموعه مدارس صدرا
  • مدیر موسسه آسمان انتظار
  • درس خارج حوزه و دکتری تاریخ تشیع و مدرس حوزه

یکی از خلأهای موجود در فرآیندهای تربیتی داده محور بودن آموزش‌هاست. از تاثیرگذارترین  قالب‌ها برای فعالیت‌های تربیتی، استفاده از اردوهای هدفمند برای تقویت جسارت عمل در مخاطب و آشنا ساختن او با میدان‌های عملیاتی است. در این سخنرانی آقای تقدیری مدیر مجموعه مدارس صدرا از تجربه‌های برگزاری اردوهای ماجرا محور برای دانش‌آموزان دختر و پسر این مجموعه روایت‌های جالب و درخور تاملی را بیان می‌کنند. 

مدارس بین‌الملل


مهدی فیاضی

  • کارشناس فرهنگی و آموزشی بین‌الملل

کشورهای بزرگ در خارج از مرزهای خودشان برای تربيت سرمایه انسانی پيشران جامعه و کنشگران اجتماعی، یک چرخه‌ی تربيت نيروی انسانی را قرار داده‌اند که انتهای آن چرخه، دانشگاه‌ها و دولتمردان و ابتدای آن مدارس است.

در این سخنرانی آقای فیاضی نویسنده کتاب مدارس بین‌الملل از نتیجه پژوهش‌های میدانی مستند از کشورهای دیگر می‌گوید و سیاستگذاری‌هایی که کشورهای قدرتمند در حوزه آموزش و مدارس دارند را تبیین می‌کند.

الگوی نوین آموزش علوم انسانی در مدرسه


سیدمحمدحسین راحمی

  • مسئول واحد پژوهش و توسعه و طراح برنامه درسی مرکز تخصصی آموزش علوم انسانی فائزون

رشته علوم انسانی، رشته‌ای که معمولا گفته می‌شود دانش‌آموزانی باید به این رشته بروند که خوب بتوانند حفظ کنند و انبوهی از مطالب حفظی را به خاطر بسپارند. در این سخنرانی، آقای راحمی مسئول واحد پژوهش و توسعه و طراح برنامه درسی مرکز تخصصی آموزش علوم انسانی فائزون روش‌های نوینی را که در آموزش علوم انسانی به کار بسته‌اند را معرفی می کنند. این مدرسه با تکیه بر همین برنامه‌ریزی درسی متفاوت و موفق توانسته است علاوه بر تربیت دانش‌آموزان تراز علوم انسانی، خروجی‌های فوق‌العاده‌ای در کنکور سراسری داشته باشد.

 در این سخنرانی شما با نگاه جدید و متفاوتی نسبت به برنامه‌ریزی درسی و پیاده‌سازی آن در مدارس آشنا خواهید شد.

در چهارسوق اعتقاد بر این است، تغییر باید به‌صورت عمومی و اجتماعی انجام شود تا عمیق‌تر، پایدارتر و مستمرتر باشد، بنابراین شرکت در چهارسوق برای عموم افراد آزاد است.

اما مخاطب خاص چهارسوق فعالان تحول‌خواه تعلیم و تربیت از جمله: 

  • معلمان و مربیان
  • مدیران و کادر مدارس
  •  طلاب و دانشجویان علاقه‌مند
  • پژوهشگران تعلیم و تربیت 
  •  اساتید حوزه و دانشگاه
  • فعالان فرهنگی
  • مؤسسات
  • مدیران و کارشناسان نهادهای تعلیم و تربیتی
  •  اهالی رسانه 
  • و حتی دانش‌آموزان و والدین دغدغه‌مند در حوزه تعلیم و تربیت هستند.

رویداد به صورت حضوری برگزار خواهد شد یا مجازی؟

پیش نیاز شرکت در رویداد چیست ؟

چه میزان زمان باید اختصاص بدهم ؟

بستر برگزاری رویداد در چه برنامه ای انجام می شود ؟

سخنرانی ها چه زمانی در اختیار قرار می گیرد ؟

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

0